lördag 19 maj 2012

2010 Les Sétilles, Olivier Leflaive

Jag tror att 2002 var den första årgången jag provade a Les Sétilles och blev förtjust då. Senare årgångar tycker jag inte riktigt har levererat, inte ens på den modesta nivå man kan förvänta sig av en Bourgogne för drygt 120 spänn. Nu verkar ju 2010 vara en så lovande årgång att hoppet tänds på nytt.




Vi häller upp ett närmast vattenklart vin och lägger näsan nästan i blöt för att finna en tydlig och ganska rå ekton med skarp citrus och fläder. Det här är väldigt primärt, lite jäst och jordigt. Även smaken är ganska rå. Eken är tydlig och frukten känns forcerat kalljäst; lite som från långt sydligare breddgrader. Syrorna är friska, men svansen är svagt bitter och kräver, snarare än lockar på, mat.

Idag var det här inget vidare, men att fullständigt såga det vore inte rättvist. Redan om ett halvår eller så har nog de värsta kanterna rundats av och det primära stöket är överståndet. Jag kan absolut tänka mig att prova igen till en gräddig fisksoppa till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar