lördag 28 april 2012

2010 Saperavi, Kakheti, Pheasant's Tears

En av tankarna bakom arrangemanget av den första skånska vinbloggarkonklaven den gågna helgen, var att deltagarna kunde härigenom låta sig utsättas för viner som ligger utanför de egna väl intrampade stigarna. För egen del fick jag verkligen mitt lystmäte och bloggarkollegorna lyckades verkligen ruska igång nyfikenheten på för mig nya regioner. De georgiska vinerna t.ex. har ju tidigare låtit tala om sig och de bärnstensfärgade qvervijästa, som jag inte provat förut, vidgade mina referensramar rejält. Tack för det pågar!
Den georgiska flighten innehöll också ett rött vin, likaså framställt i qvervi på traditionellt manér, och gjort på druvan Saperavi. Det här verkar vara en tuff rackare som har mycket att erbjuda.



2010 Saperavi från Pheasant's Tears, Kakheti (Östligaste Georgien) är bland de mest kompakt mörkvioletta vin jag har sett. Lite som en ung vintage port. Det är så tjockt så att glaset färgas. Här börjar alla mina varningslampor blinka och jag misstänker ett modernt kallmacererat och überextraherat vin. Men i stället väller en fantastisk doft av varm solmogen ung frukt upp ur kupan. Frukten kryddas lite av vitpeppar, björkved och mjölk, men det är den läckra mogna frukten som jag fastnar för. Den där björkvedstonen har jag hittat tidigare i portugisiska röda och mjölkigheten gör att man undrar över äppelsyrahalterna innan den malolaktiska jäsningen började. Häftigt!

I munnen är frukten oerhört mörkmogen, nästan svart och ger ett intryck av sötma av all sin mognad. Men vinet är helt torrt. Här finns väldigt mycket men väldigt mogna tanniner och syrorna är friska, utan att vara vassa. Smaken är lång och ren. Många viner med den här fruktmognaden dras ju med en alkoholstinn eldighet, men med blott 12,5% alkohol är det inga som helst problem här.

Det här vinet slog undan benen på mig. När jag söker lagringsobjekt letar jag efter ren fin naturligt extraherad frukt, gärna mycket men framförallt mogna tanniner och stadiga syror. Här fanns allt det. Min enda betänklighet är att den mogna frukten kommer att dra mot starkvin med tiden, lite som Zinfandel, men noga utvalt kan ju det också vara gott. 

På SB finns både 2007 och 2008 av samma vin. Jag beställer. Något så här spännande för runt 150 pix går inte att motstå. Pheasant's Tears är ett ungt företag, men traditionen med Saperavi och qvervi är ju gammal så det räcker, så vi snokar vidare efter äldre årgångar på andra håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar