fredag 20 april 2012

2009 Bourgogne, Hudelot-Noellat


2009 blir nog inte min favoritårgång för röda Bourgogner men när det pingar till på skärmen av en enkel bonna-Bourgogne som verkar intressant och insatsen bara är 159 spänn låser vi på målet och trycker av en beställning.





Hudelot-Noellats 2009 Bourgogne spritter kärnfrisk ur glaset med en go’ mix av rödsirliga bär, bazarkryddor och stenig mineral. Bara en nypa fat och alldeles alldeles ren frukt, som är underbart frisk och klar.
I munnen är det sådär porlande friskt och livsfarligt klunkbart. Frukten är överraskande härligt sval och fräsch; inte på något sätt märkt av det ganska varma året. Fina kryddiga drag av muskot, nejlika och kanel, med rena fat långt i bakgrunden. Tanninerna samsas bra med syrorna och bygger upp en hygglig struktur.

Med tid och luft utvecklas vinet ytterligare så några års lagring hade nog inte skadat, men tyvärr; resterande flaskor blir inte långlivade här hemma.

Jättegôut, rent och med en skön drickglädje. Slut på SB, men vi hoppas att Theis Vine skickar ett par pallar till över sundet och behåller de svenska priserna.

Det har sagts förut, både här och där att 2009 nog inte är så tokigt för enklare röda Bourgogner. Hudelot-Noellat håller vi ett öga på hädanefter och tackar FV för tipset.

3 kommentarer:

  1. Sitter som av en händelse med samma vin. (och imorgon blir det oxå samma viner). Håller med dug så pass att jag nog sonika bara länkar till dig sen. :) vet inte om det var att vinet var någon grad för varmt, men jag tyckte frukten var lite varm i munnen.

    SvaraRadera
  2. Kyl ett par grader och testa, om inte flaskan redan är tom. Jag tycker frukten är helt kalas; fin fruktmognad men inte ett uns sylt eller eld.
    Fast man FÅR ju tycka olika... ;o)

    SvaraRadera
  3. Men det håller jag med om. Ingen sylt eller eld! Mest att frukten kändes lite varmt solmogen, men samtidigt är syrligheten kalas så jag var lite konfunderad

    SvaraRadera