lördag 6 augusti 2011

2008 Riesling Muhlforst, Mader

Familjen Mader i Hunawihr är för mig ett givet stopp när jag kommer till Alsace. Deras stil med mestadels snustorra stålblanka viner tilltalar mig och priserna är modesta. Dessutom är hela familjen väldigt trevlig och tillmötesgående.

Till middagens "Skrubba Herbert", en snikvariant på den klassiska sjötungerätten "Sole Albert" valde vi deras 2008 Riesling Muhlforst. Mer om Mader hittar du här, på Pers uttömmande sida om Alsace.


Doften är ganska rättfram med fin mogen citrus, melon och persika. Lite lätt, blommig parfym svävar i höjden. Smaken domineras av mogen citron, mineral och en munvattnande syra. Alldeles alldeles rent i eftersmaken. På egen hand är syran i överkant vass, men hollandaisen till fisken rättade till det. 85 SEK får anses med råge färdigprutat.

När jag senast besökte Mader och hade bestämt mig för vad jag skulle köpa, kom vi överens om att det nog var bäst att återkomma senare under eftermiddagen för att Anne skulle få tid att plocka ihop ordern. När vi kom tillbaka mötte hon oss med ett stort leende. "Ni har tur. Vi har just fått Coup de Coeur för Riesling Muhlforst. Nu höjer jag priset."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar