måndag 8 augusti 2011

2001 Cornas Domaine De Vallouit

Som Italienska Viner tidigare nämnt vräkte Philipson i Kokkedal ut ett restparti Cornas 2001 i fjol. Just Cornas ligger mig lite extra varmt om hjärtat efter en resa i slutet av 90-talet och 2001 var ett bra år, så jag köpte en låda.




Pop'n pour ger en ganska stor doft med varm frukt, skogsbär, järn och röda äpplen. Från tidigare smakade flaskor vet jag att här finns mer att få med tid och luft. Några timmar i karaffen gör att vi möter följande:

Färgen är av naturliga skäl ganska utvecklad. Den generösa doften har verkligen lager på lager av dofter; inte minst just lagerblad. Där finns mörka söta bigarråer, järn och kaprifol. Vi hittar multna löv och kompost. Nästa skikt visar upp bittermandel, terpentin och eneträ. Sist kommer lite lakrisal-sälta.
Smaken får oss att tänka på mogen mörk frukt, vitpeppar, järn, timjan och kaffesump. Tanninerna har mjuknat med åren men håller fortfarande greppet. Fruktsyran är frisk och fräsch.
Smaken klingar av i slån- och klarbär. Kanske mera Crozes än Cornas egentligen, men det kan jag leva med.

Jag gillar det här skarpt. Gôut helt enkelt. En utvecklad Cornas som det ska bli ett nöje att följa mot mognad under ganska många år, tror jag. Att sedan kunna köpa ett tio år gammalt vin med det här djupet för en dansk hundring gör mig på extra gott humör. Visst önskar man att SB också skulle har lite ordentlig utförsäljning då och då, men det tillåter väl knappast säljstrukturen. Men ändå; mellandagsrea sådär inför nyår kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar